Thursday 21 March 2013

Melayu MEMANG Mudah LUPA kann!!!

Saya sedih. Bukanlah saya berharap kerana saya akan menarik simpati sesiapa. Hanya saya ingin menyatakan perasaan apabila melihat kaum bangsa saya, orang melayu, begitu sekali tidak tahu bersyukur, begitu sekali mudah lupa, begitu sekali mudah dipengaruhi dan diperalatkan oleh orang lain sehingga sanggup memburukkan bangsa sendiri.

Bagi generasi yang dilahirkan selepas merdeka tentutah mereka tidak merasai sendiri kehinaan yang dialami oleh orang Melayu semasa mereka dijajah dahulu. Tetapi takkanlah mereka tidak baca sejarah bangsa mereka.

Jika mereka sudah lupa, jika mereka tidak dapat memahami pahit manis maung, pedih perit bangsa yang dijajah, izinkan saya yang biasa dengan tiga penjajahan bercerita sedikit berkenaan orang Melayu semasa dijajah.


  Orang Melayu sudah lupa akan betapa hinanya mereka semasa dijajah dahulu. Mereka         
   tidak pun mengakui akan nikmat yang banyak yang dinikmati oleh mereka    
   setelah merdeka dan mereka menerajui Kerajaan – Kerajaan Malaysia merdeka.



  Oleh kerana lupa dan tidak bersyukur, mereka rela supaya perpaduan yang memberi  
  kekuatan kepada  mereka dimusnahkan. Mereka sanggup dipecah dan dipisah daripada 
  kuasa yang sedikit yang ada pada  mereka.

  Sebab inilah yang saya sedih. Bangsa saya jelas tidak dapat menangani kejayaan. Bangsa   saya mudah  lupa. Bangsa saya tidak tahu bersyukur. Bangsa saya tidak tahu mengambil  
  iktibar daripada nasib yang menimpa kaum sebangsa yang hari ini tinggal di wilayah yang  
 dikuasai orang lain.


Jangan bersedih dan bersimpati dengan saya. Bersimpatilah dan bersedihlah dengan diri sendiri, dengan anak cucu yang akan alami masa depan yang gelap kerana kita tamak dan begitu benci kepada bangsa dan pemerintahan oleh kita sendiri. - Ayahanda Tun. M -

 



Or


No comments:

Post a Comment